Projekt mobilnosti AGROTOUR

Zemlja partner u projektu je Belgija, a partneri u projektu su Turistička farma “Predikherenhof”, Poperinge i Institucija “Logeren in Vlaanderen”, Leuven. Kao sudionici mobilnosti u Belgiju su otputovala 4 sudionika iz javnog sektora i 8 predstavnika OPG-a. Stručno usavršavanje odvijalo se u tri grupe po 4 sudionika mobilnosti u trajanju od ukupno 14 dana. Termin održavanja za prvu grupu bio je od 14. do 27.10. godine, za drugu grupu od 28.10. do 10.11. i za treću grupu od 11.11. do 24.11.2012. godine.

_Predikherenhof_.jpg Poperinge_Predikherenhof_.jpg

Prvi tjedan stručnog usavršavanja odvijao se na Turističkoj farmi “Predikherenhof”. To je obiteljaska farma u sklopu koje se tradicionalno, kroz tri generacije odvija proizvodnja mlijeka. Sada drže 35 krava i poljoprivrednu proizvodnju planiraju zadržati na tom nivou. Turizmom na farmi počeli su se baviti 1999.god. te značajan dio prihoda ostvaruju kroz turizam. Poljoprivrednu djelatnost na gospodarstvu vodi gazda gospodarstva, a turističku djelatnost vodi gazdarica. Farma je smještena na mirnoj lokaciji, sa uređenim vrtom i dvorištem, ribnjakom, stajom i gospodarskim objektima. Turistima nude 6 dvokrevetnih soba sa dodatnim ležajevima za djecu te mogu primiti do 24 osobe. Svaka soba ima zasebnu kupaonicu, a u prizemlju je uređena blagavaonica i dnevni boravak. Postoji i mogućnost najma cijele kuće sa korištenjem kuhinje. Gospodarstvo nosi oznaku kao child frendly. Na farmi se nudi mogućnost uključivanja u svakodnevne aktivnosti i mogućnost posjeta farmama u susjedstvu. Od domaćih proizvoda nude džemove i sladoled. Tijekom boravka u Poperinge-u posjetili smo i okolne farme.

Farma_Hof_de_Abeeleboom.jpg

U Zapadnoj Flandriji turizam je značajna djelatnost te se mnoge farme dodatno bave turizmom. U okolici se nude palete umjetnosti gradova sa razvijenim kulturnim turizmom. Osim toga, izrađene su biciklističke i pješačke rute te je sve povezano u jednu cjelinu. Prije 20 godina u Flandriji gotovo nije bilo turista. U današnje vrijeme mnoge farme uspješno se dodatno bave turizmom.

Drugi tjedan stručnog usavršavanja odvijao se u Leuvenu, u Instituciji “Logeren in Vlaanderen” koja okuplja javni i privatni sektor radi kvalitetnije promocije i razvoja ruralnog i agroturizma. Razvoj Institucije Logeren in Flanderen započeo je 1989 kada je okupila 22 farmera koji su na raspolaganju imali male smještajne kapacitete. Konkretni ciljevi organizacije bili su povezivanje članova,  zajednička promocija te obrazovanje svojih članova i pružanje stručnih informacija. U to vrijeme turizam na selu u širem je kontekstu ruralne politike u Flandriji i postaje sve važniji. To je bilo poduprto porastom potražnje Flamanskog gradskog stanovništva za odmorom na selu.

Kao oblik javno-privatnog partnerstva institucija postoji od 2004. god. Uz već spomenute ciljeve, glavni cilj je marketing. U području marketinga važna je suradnja sa vladinim i privatnim partnerima. Kao takva okuplja sve važnije turističke organizacije na nivou provincija i manjih gradova te privatne partnere. Sama organizacija je član Flamanskog saveza za ruralni i agroturizam te član Eurogites-a (Organizacije na nivou EU).

Institucija ima sve veću podršku pokrajinske vlade, a sve više i više turizam postaje vrlo važno pitanje u programu rada Flamanske vlade i sve važnija ekonomska tema. Flamanska vlada izradila je plan za cijelu regiju po važnim gospodarskim granama tj po regijama te se regije razvijaju prema izrađenim strategijama razvoja.

Turisti postaju sve zahtjevniji, prate se njihove potrebe i nastoji im se udovoljiti. Prije su turisti dolazili na duži period tijekom godišnjih odmora. Danas se to promijenilo i turisti kraće ostaju (obično tijekom vikenda), ali češće dolaze. Naglašena je važnost osiguranja gostiju tijekom boravka i protupožarna zaštita.

U poljoprivrednom području hrana i piće mogu se nuditi samo za goste koji su smješteni na farmi, a veličina smještaja koji se nudi na selu je najviše za 32 osobe.

U današnje vrijeme veliku važnost ima promocija putam interneta. Članarina za farmere u instituciji “Logeren in Vlaanderen” iznosi 50 E, a za promociju putem web-a plaćaju extra cijenu.

Putem institucije provodi se edukacija kako za stare članove tako i za osobe koje tek ulaze u taj posao i počinju se baviti turizmom.

U sklopu edukacije bio je organiziran i sastanak sa Mrs Dominique Vanneste, sveuč. prof., Katholieke univerziteit Leuven, Geo-instirut-poslovnim partnerom Institucije,

U sklopu Univerziteta obavljaju se istraživanja tržišta u turizmu te su kroz izrade strategija i marketinških planova uključeni u razvoj ruralnog i agroturizma. Istaknuto je da je u takvom poslu važno znati koje su ciljane grupe gostiju i što je važno za turizam za pojedinu regiju. Ciljane grupe gostiju, turista u ruralnim prostorima su obitelji s djecom i umirovljenici. Pri izradi strategija prvenstveno treba voditi brigu o potrebama gostiju pa se tako primjerice obiteljima s djecom daje mogućnost da se uključe u aktivnosti na farmi koje su njima kao obiteljima iz grada nepoznate. Djeci je veliki doživljaj da mogu samo dotaknuti životinje i sl. Također je važna autentičnost farmi, nisu potrebni visoki standardi za sam smještaj kao što je to u hotelima i drugim smještajima većeg kapaciteta i u područjima koja nisu ruralna, nego je važan sam doživljaj farme! Tako i kategorizacija sa zvjezdicama ne znači u svim područjima isto nego se regulira na lokalnim razinama, a gospodarstva mogu dobiti i znak „zelenog ključa“ ako udovoljavaju ekološkim standardima i imaju pitku vodu.

Vlasnici koju se se opredijelili za turizam trebaju biti spremni odvojiti vrijeme za kontakt s gostima, a mnogi su i ušli u taj posao jer su umorni od teškog rada u poljoprivredi i željni su komunikacije i druženja s ljudima. S druge strane, gosti se žele upoznati sa svakodnevnim problemima farmera, načinom života, zanima ih tehnologija proizvodnje koja ne mora biti tradicionalna, zanima ih kako posluju farmeri, kako izlaze na svjetske tržnice i sl. Ljudi koji se bave turizmom spremni su prenijeti svoja iskustva i ispričati gostima priče koje ih zanimaju! Gosti na farmama očekuju mirniji život i imaju vremena za druženja i priče. Ne traže velike spektakle nego sitna zadovoljstva. Svoj proizvod sa poljoprivrednog gospodarstva treba svestrano uvrstiti u ponudu, npr. ako gospodarstvo proizvodi jagode može nuditi sokove, džemove, pekmeze, sladolede i sl., a dobro je da primjerice isti sok nude i okolni kafići tj da proizvodi budu u ponudi u okruženju. Također je dobro dati mogućnost da gosti mogu izraditi sok ili pekmez i sl., sami za sebe . U turizmu na selu nije dovoljno nuditi sobe i doručak, nego su osobito važne aktivnosti!

Gdje god je moguće farme nude iznajmljivanje bicikla, a one koje nose oznaku „bike frendly“ su posebno prilagođene biciklistima, nude im prostore kao spremišta za bicikle, prostore gdje mogu sušiti odjeću i sl. Uz izrađene pješačke i biciklističke rute posebno se ističu i tematske rute. U svakom slučaju, ponuda treba biti složena tako da obitelji s djecom mogu ostati i provesti zanimljive dane na farmi, ali ako žele, također mogu provesti aktivan odmor i obići izrađene rute. Na rutama je važno da se gosti mogu nekome javiti i da ga gazda preporuči.

Oostende.jpg

Poželjno je da se farmer unaprijed informira o ukusu gostiju te ako im ne može ponuditi što traže bolje ih je uputiti nekom drugom (npr. ako su gosti umirovljenici koji žele mir, a u isto vrijeme gosti će biti obitelji s djecom tada im ne možete osigurati mir).

U gradovima Poperinge, Brugge, Ieper posjetili smo i  razgovarali s predstavnicima Turističkih informativnih centara koji su na usluzi stranim i domaćim turistima te građanima s detaljnim informacijama o gradu, događanjima, raznovrsnim brošurama, vodičima kao i ostalim informativnim materijalima.

Brugge.jpg

            

BrusselHTZ.jpg

Također smo posjetili predstavništvo Hrvatske turističke zajednice u Brussel-u koji promovira našu državu. Pri završetku projekta „Edukacije za javno – privatno partnerstvo u ruralnom i agroturizmu na području Karlovca i okolice – AGROTOUR”  i u suradnji sa HTZ-om iz Brussel-a, među polaznicima se javila inicijativa za umrežavanjem i partnerstvom OPG-a na području Karlovca.

 

Margita Budiselić Kutle, dipl. ing. agr.
Rukovoditeljica Podružnice