Briga o poljoprivrednoj mehanizaciji tijekom zime

Problemi vezani uz poljoprivrednu mehanizaciju i njezino održavanje u velikoj su mjeri uzrokovani ostavljanjem nezaštićene mehanizacije u ekonomskim dvorištima nakon obavljenih poljoprivrednih radova. Mnogi kvarovi i neispravnost uzrokovani su neadekvatnom brigom o strojevima u koje su uložena znatna sredstva.

Nije dovoljno parkirati traktor, kombajn ili bilo koji priključni stroj pod nadstrešnicu, ”šupu” ili još gore pod vedrim nebom i ostaviti ga do proljeća. Prije nego li ga ostavimo preko zime potrebno je uvjeriti se da je stroj u ispravnom stanju.

2007_10_30_1.JPG

Tri su osnovna pravila: strojeve spremite ČISTE, SUHE I PODMAZANE.

Ova tri pravila osiguravaju da vlaga koja uzrokuje koroziju ne bude u blizini ležajeva i drugih vitalnih dijelova stroja. Vlaga uzrokuje rđu na osovinama, ležajevima i drugim pokretnim dijelovima, što u kasnijem radu uvjetuje kvarove i zastoje u radu, uz naravno značajne materijalne izdatke, a da ne govorimo i o smanjenju vrijednosti naše mehanizacije.

Najbolji način pranja strojeva je mlazom vode pod visokim pritiskom i sušenje pojedinih dijelova komprimiranim zrakom. Ulaganje u uređaje za pranje i kompresore (koji su višenamjenski) zasigurno je investicija koja će Vam brzo vratiti uložena sredstva kroz smanjenje troškova popravaka i duži radni vijek mehanizacije.

Neki dijelovi stroja ”kritičniji” su od drugih. Na kombajnu na primjer, važno je odstraniti nečistoće oko ležajeva, i svakako nakupine slame oko osovina (koja je dobar akumulator vlage). Druga kritična točka je spremnik za zrno, i mjesto gdje je postavljen motor, što je posebno opasno jer osim što nečistoće ”drže” vlagu, mogu uzrokovati i požar – slijedeće sezone.

2007_10_30_2.JPG

Važno je osušiti strojeve, ali isto je toliko važno i čuvati ih suhe tijekom zime, jer ih još uvijek trebamo zaštititi i od vlage u zraku i kondenzacije. Dobro je zaštititi metalne dijelove strojeva (plužne daske, plazove…) sredstvima koja imaju sposobnost istiskivanja vode i zaštitu metalnih površina dijelova (jedan od takvih proizvoda je INA Antoksin).

2007_10_30_3.JPG

Treće pravilo: ” spremiti strojeve podmazane”, jednako je važno, prema tome ne štedite mast za podmazivanje, tako da ležajevi budu puni masti (da nema ”zračnih džepova” gdje se može sakupljati vlaga. Nakon podmazivanja ležajeva potrebno je pokrenuti motor ili pokretne dijelove stroja kako bi se mast raspodijelila ravnomjerno i zaštitila sve dijelove ležaja.

2007_10_30_4.JPG

Kao bi zaštitili unutrašnje dijelove motora: ležajeve, površine cilindara tijekom dužeg perioda potrebno je pokrenuti motor svakih šest tjedana ili slično te ga ostaviti u radu dok ne postigne radnu temperaturu.

2007_10_30_5.JPG

Još nekoliko savjeta:

  • Ako ostavite heder kombajna na kombajnu, spustite ga na drvene podloške kako bi smanjili pritisak u hidrauličnom sustavu, ako nije priključen postavite ga isto na drvene podloške kako ne bi bio u kontaktu s tlom, odnosno s vlagom.
  • Uvucite klipove hidrauličnih cilindara na strojevima kako bi spriječili hrđu, što također popunjava spremnik hidr. ulja, i smanjuje kondenzaciju.
  • Kod spremanja kombajna potrebno je smanjiti napetost (tenziju) remenja, ne potpuno, (jer će zbog nižih temperatura zimi doći do skraćivanja remenja) te ukloniti svu mast i ulje s remenja.
  • Zaštititi lance zaštitnim sredstvom, ili ih skinuti i staviti u posudu s uljem tijekom zime
  • Provjeriti pritisak u gumama (preporučeni), uklonite mast i ulje s guma
  • Provjeriti baterije (akumulatore), tekućina u ćelijama treba pokrivati ploče, i skinuti kablove s baterije te nadopuniti bateriju svakih šest tjedana kad pokrećemo motor.
  • Spremnik goriva napuniti kao bi spriječili kondenzaciju u spremniku
  • Ako je dodavana voda u sustav za hlađenje, potrebno ju je zamijeniti s tekućinom za hlađenje (antifrizom).
  • Provjeriti upute proizvođača za svaki stroj posebno.

2007_10_30_6.JPG