Zadarska maraština – novi brand na tržištu vina

Rezultate projekta predstavili su stručni tim izvođača projekta, prof. dr. sc. Edi Maletić i prof. dr. sc. Damir Kovačić, s Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Maraština je autohtona bijela sorta regije Primorske Hrvatske, koja je svrstana među preporučene sorte u svim dalmatinskim podregijama. U nekim područjima Dalmacije poznatija je pod imenom rukatac. Sinonimi za maraštinu ili rukatac su i kukuruz, kačadebić, križol, višana, marašćin, maraškin i dr. Maraština sazrijeva kasno pa grožđe stigne nakupiti poprilično sladora. Bobice imaju čvrstu kožicu, što je čini pogodnom i za sušenje na vjetru. Zbog tih dviju osobina maraština je odlična sorta za proizvodnju prirodnih prošeka od prosušenoga grožđa. Mnogi kažu da baš maraština, uz malvasiju dubrovačku, daje najbolje vino za prošek. Prof. dr. sc. Edi Maletić, s Agronomskog fakulteta, ističe da se prošek od maraštine prije stotinjak godina prodavao u ljekarnama u Dalmaciji, jer su mu pripisivali ljekovitost. Suha vina od maraštine u prošlosti su se, u pravilu, pila samo u najsvečanijim prigodama.

 

marastina_naslovna.jpg

Slika 1. Maraština

Ta je sorta u vinogradu zahtjevnija od ostalih, a većina grožđa završava kao začin u drugim vinima.

Uz neka odstupanja u kakvoći, ovisno o kraju, proizvođaču i godištu, vina maraštine su najčešće zelenkastožute do zlatnožute boje, srednje do nadprosječne alkoholnosti, s manje ili više naglašenim ugodnim, samo njoj svojstvenim bukeom. U pravilu, najbolju kvalitetu postiže mlada, u prvoj, eventualno drugoj godini, dok je još svježa i ugodno kisela.

Projekt Brendiranje zadarske maraštine proveden je u suradnji Zadarske županije i UNDP-a projekt COAST te Udruge vinara i vinogradara Zadarske županije "Liburna". U sklopu predstavljanja projekta održana je i degustacija predloženih uzoraka vina sorte maraština na kojima će se dalje graditi predloženi standard.

sorte_marastine.jpg

Slika 2. Vina sorte maraština

Inače, područje Zadarske županije ima izvrsne prirodne uvijete za proizvodnju grožđa i dugu tradiciju proizvodnje vina. Posljednjih petnaestak godina značajno je povećan volumen proizvodnje i kvaliteta vina s područja te županije. Zbog toga potrebno je povećati konkurentnost zadarskih vina, a to je moguće brendiranjem. Cilj projekta Brendiranje zadarske maraštine je stvoriti proizvod s prepoznatljivom tržišnom markom, koja će dugoročno osigurati proizvođačima vina autohtone sorte maraštine konkurentsku prednost na domaćem i stranom tržištu.

Nikolina Paleka, mag. ing. agr.,
stručna savjetnica

Pripremi za ispis